Tuesday, March 12, 2013

Solat tapi masuk neraka...

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Terkejut tengok tajuk kan? Tapi bagi yang betul-betul faham, tajuk ini tidaklah pelik. Jadi macam biasa, malam-malam memang akan buka youtube, tengok kuliah pape yang menarik. Terjumpa kuliah oleh Ustaz Shamsuri Haji Ahmad. Tengok tajuk, ok beres macam sedap. Jadi saya kongsikan sedikit ape intipati kuliah beliau ini di bawah...





Allah tidak zalim. Jadi x pelik jika Allah masukkan hamba Dia yang dalam neraka satu hari nanti, Allah masukkan Dia dalam syurga pulok. Sebab ape? Sebab Allah kata, seseorang yang ada iman walau hanya sebesar zarah, pasti akan masuk syurga. Itu memang janji Allah. Allah x main-main dengan janji dia. Tapi kena ingat, kita masuk syurga dengan rahmat Allah. Dengan rahmat Allah semata-mata, baru kita akan masuk syurga, bukan kerana amalan kita. Bukan kerana dia rajin pegi umrah, bukan kerana dia banyak sedekah, bukan kerana dia rajin solat sunat. Dia masuk kerana belas kasihan Allah. Tapi ingat, belas ihsan Allah hanya akan dapat melalui amalan. Sebagai hamba, kita bergantung harap kepada tuan kita. Jadi kita, mesti mengharap kepada Tuhan kita. Bila kita buat amalan yang Dia suruh, pasti ada kelebihannya disisi Allah. Wajib ada ihsan Allah kepada hamba-Nya yang beramal. Ada orang yang banyak amalan tapi x masuk syurga. Ada! Xpelik! Xboleh kata kat Tuhan, "pasal ape aku masuk neraka, sedangkan aku solat x tinggal". Haa, xboleh. Sebab masuknya kita ke syurga dengan rahmat Allah, bukan kerana amalan kita. Mungkin amalan itu x menepati ciri-ciri yang Allah hendak. Jadi kita sebagai hamba, x boleh nak persoal Tuhan, sebab Dia tuan kita. Apa yang boleh, kita buat apa yang Dia suruh, tinggal apa Dia larang. Ikhlas sungguh2, moga-moga kasih sayang Allah melimpah ruah buat kita, insyaAllah. 


Rasulullah SAW. telah bersabda yang bermaksud : 

"Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim) 


Rasulullah SAW telah bersabda bahawa : "10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S. W. T, antaranya: 

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu. 
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat. 
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya. 
4. Orang lelaki yang melarikan diri. 
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat). 
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya. 
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung. 
8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya. 
9. Orang-orang yang suka makan riba'. 
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."



Semoga kita tergolong dari kalangan yang solatnya diterima oleh Allah, dan sentiasa lah berharap walaupun amalan kita yang sedikit ini, Allah masih lagi kasih dan sayang kepada kita, dan semoga dikurniakan Syurga, dengan rahmat-Nya semata-mata, insyaAllah. 

4 comments:

  1. salam'alaik! nak tanya!

    cmne maksudnye orang lelaki yang solat bersendirian tanpa membaca sesuatu tu?

    jelaskan plisss..=) jazakallahukhair!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin die x baca pape ah kot. wallahualam :P

      Delete
  2. ohhhh..heee..boleh ea..yela kut..hadoi..*cannot imagine*

    ReplyDelete
  3. orang yang lalai dalam solatnya (107:5)

    ReplyDelete