Monday, March 11, 2013

Taman-taman syurga

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


Dengar pada tajuk, mungkin ramai dah faham apa itu taman syurga. Sebab apa kita panggil majlis2 ilmu sebegini taman syurga? Mesti pernah dengar bukan ada orang kata malaikat menghamparkan sayapnya untuk memayungi mereka yang berada di dalam majlis ilmu. 



Sabda Rasulullah s.a.w.:
Maksudnya : “Apabila kamu melalui (bertemu) dengan taman-taman syurga (di atas muka bumi ini), maka hendaklah kamu berhenti untuk menikmati (hasilnya). Lalu Sahabat pun bertanya: Apakah dia taman-taman Syurga tersebut? Rasulullah berkata: Majlis-majlis ilmu.  (Hadis riwayat at-Tirmizi).

Saya dahulunya bukan kaki ceramah. Dulu saya tinggal di Terengganu, rumah betul2 dekat dengan Masjid Terapung, Kuala Ibai. Jalan kaki 5 minit sampai, lintas parit besar je, lalu dekat lagoon. Best. Tapi saya fikir balik, dulu langsung saya x pergi dengar kuliah Maghrib kat situ. Kuliah Subuh apetah lagi. Ruginya. Sebab apa saya x pergi? Nak kata saya jahat, xdelah sangat kot. Sebab memang sekolah agama. Tapi bila duk ingat2 balik, sebabnya saya TAK MINAT. Ya, dulu minat saya terhadap agama boleh dikatakan tiada langsung. Tak minat berjemaah di masjid, tak minat dengar ceramah agama. Tak minat apa saje yang berkaitan agama. Tak benci, cuma tak minat. Kalau dengar ada makan2 je kat masjid baru pergi. (patutla gemuk. eh dulu saya taff, skrg je debab. hehe). 


Kuliah agama Ustaz Azhar Idrus 

Jadi, siapa yang buka jiwa saya untuk minat benda2 agama ini? Pertamanya tentulah Allah Taala. Kalau Dia x berkehendakkan saya berubah, saya mungkin masih lagi tak minat kot agama2 ni. Allah guna Ustaz Azhar Idrus sebagai pembuka, pencetus minat saya tentang kuliah2 agama. Walaupun saya sendiri anak Terengganu, saya baru je kenal ustaz ni. Ruginye. Dia berjaya tarik minat saya untuk kembali mendekati agama. Dia ubah persepsi saya yang kuliah agama ini bosan, tak best, tak seronok. Dia berjaya suntik dalam jiwa saya untuk sayang ulama', sayang agama, cinta agama. Jadi, Ustaz Azhar sememangnya antara asbab paling utama saya kembali meminati agama.

Alhamdulillah, syukur Allah. Terima kasih para da'ie, terima kasih para ulama', terima kasih para ustaz ustazah. Baru sekarang saya faham, ruginya Melayu Islam yang hanya pada nama, ruginya Melayu Islam yg langsung tak tahu manisnya kehidupan beragama, ruginya pemuda pemudi Islam yang terhijab pandangn mata dan hatinya daripada kehebatan agama Islam yang sebenar.

Semoga kalian dirahmati, dan diberkati selalu.

Salam sayang dari saya, buat para ilmuan Islam yang tak henti2 bersusah payah demi Islam.

:) 




3 comments: